Masterpieces

Simple and advanced search in the works of art database  

 
© Photo Réunion des musées Nationaux - Hervé Lewandowski

Paris, Musée d'Orsay

© Musée du Louvre - Laura Valette

Link to the web site

Exhibitions

Salon de la Société Nationale des Beaux-Arts, 1898, n° 156;

Exposition Universelle, Paris, 1900, n° 62. Augustus Saint-Gaudens a gagné le Prix de la Sculpture.

Musée national du Luxembourg, Exposition d'artistes de l'Ecole Américaine, octobre -novembre 1919, n° 65.

Augustus Saint-Gaudens 1848-1907: Un maître de la sculpture américaine, Toulouse, Musée des Augustins, 12 février - 30 mai 1999, Blérancourt, Musée National de la coopération franco-américaine, 26 juin - 18 octobre 1999, n° 10;

Paris 1900; the "American School" at the Universal Exposition, exposition itinerante: Montclair Art Museum, Montclair, New Jersey, 18 septembre, 1999 - 16 janvier 2000; Pennsylvania Academy of Fine Arts, Philadelphia, Pennsylvania, 11 février - 16 avril 2000; Columbus Museum of Art, Columbus, Ohio, 18 mai - 13 août 2000; Elvehjem Museum of Art, University of Wisconsin-Madison, Madison, Wisconsin, 16 septembre - 3 decembre 2000; Musée Carnavalet, Paris, 2 février - 15 mai 2001.

SAINT-GAUDENS, Augustus

Dublin, Ireland, 1848 - Cornish, New Hampshire, 1907
Came to the United States as a child.

Amor Caritas

Amor Caritas

RF 1403

1885

Bronze bas-relief

H: 2, 64 m.; W: 1, 27 m.; D: 0, 30 m.

Paris, Musée d'Orsay

Inscription

On the plinth to the left: LEMARC - BARBEDIENNE FONDEUR PARIS On the plinth to the right: AUGUSTUS SAINT GAUDENS MDCCCLXXXV

Sculpture

From 1865 to 1900


Historical

Purchased for the national collections from the Salon de la Société Nationale des Beaux-Arts, 1898 (1000 fr). Entered the Musée du Luxembourg, 1899. Musée du Jeu de Paume. Musée National d'Art Moderne, 1946. Musée du Louvre, 1977. Conserved by the Musée d'Orsay.


Comment

The model for Amor Caritas was Davida Johnson Clark, who also modeled for many other important Saint-Gaudens works, including the figure of Victory in the Sherman Monument. Her real name was Albertina Lundgren. She was born in Sweden in 1861 and died in 1910. In 1889 she had an illegitimate child with Saint-Gaudens, Louis P. Clark, known as "Novy." Saint-Gaudens sculpted his portrait in relief in 1892 (see MEDOR 1428 1 et MEDOR 1428 2). (Sources: Records of the Musée d'Orsay; records of the Saint-Gaudens National Historic Site, Cornish, New Hamsphire. See: http://www.sgnhs.org/Augustus%20SGaudens%20CD-HTML/Busts/Davida.htm).


Related works

Numerous other casts of this work exist, both in full-size and reduced versions. They are represented in the collections of: the Metropolitan Museum of Art, New York; the Detroit Museum of Art, Detroit, Michigan; the Saint-Gaudens National Historic Site, Cornish, New Hampshire; the Cleveland Museum of Art, Cleveland, Ohio; the Rhode Island School of Design, Providence, Rhode Island, the Los Angeles County Museum of Art, Los Angeles, California, and the Brooklyn Museum of Art, New York.


Bibliography

Léonce Bénédite, Exposition Universelle Internationale de 1900: Rapports du Jury International, Paris, Imprimerie Nationale, 1904, repr. p. 579;

Ch. V. Langlois, Exposition Universelle Internationale de 1900 à Paris: Rapport du Jury International, Paris, Ministère du Commerce de l'Industrie des Postes et des Comunications, 1904, p. 723, 724;

Léonce Bénédite, ed. La Sculpture Moderne, Paris, Librairie centrale d'art et d'architecture, après 1904, repr. p. ?;

Léonce Bénédite, Histoire de Beaux-Arts, 1800-1900, Paris, Flammarion, p. 578-79;

C.L. Hind, Augustus Saint-Gaudens, 1908;

H. Saint-Gaudens, Reminiscences of Augustus Saint-Gaudens, 1913, vol. I p. 179, 222-24, 273-74, 350, 354; vol. II p. 128, 193, 197, 202, 345;

Léonce Bénédite, Catalogue Sommaire des Peintures et Sculptures de l'Ecole Contemporaine Exposées dans les Galeries du Musée National du Luxembourg, Paris, Gaston Braun, 1914, p. 104;

Lorado Taft, Modern Tendencies in Sculpture, 1917, p. 281;

Musée national du Luxembourg, Exposition d'artistes de l'Ecole Américaine, 1919, n° 65;

André Dezarrois, "Le Musée des écoles étrangères, " Le Revue de l'Art ancien et moderne, 1926, vol. 49, p. 160-172, p. 167;

Albert Teneyck Gardner, American Sculpture: A Catalogue of the Collection of the Metropolitan Museum of Art, Greenwich, New York Graphic Society, 1965, p. 49-50;

Maurice Rheims, La Sculpture au XIXe Siècle, Paris, Arts et Métiers Graphiques, 1972, p. 127;

Selected Works From the Detroit Institute of Arts, 1979, p. 197;

The American Renaissance 1876-1917, The Brooklyn Museum, New York, 1979, p. 228, repr. p. 162;

Richard N. Murray, "A Curator's Definition of the American Renaissance, " Nineteenth Century, vol. 6, n° 2, summer 1980, p. 36-39, repr. p. 37;

John H. Dryfhout, The Work of Augustus Saint-Gaudens (catalogue raisonné) Hanover and London, University Press of New England, 1982, p. 234-35, 250.

Anne Pingeot, Antoinette Le Normand-Romain, Laure de Margerie, Catalogue sommaire des sculptures du Musée d'Orsay, Paris, RMN, 1986, p. 242;

Kathryn Greenthal, Augustus Saint-Gaudens, Master Sculptor, New York, Metropolitan Museum of Art, Boston, G.R. Hall & Co.; 1986, p. 29, 107, 108-9, 175;

Véronique Wiesinger, "La Politique d'Acquisition de l'Etat français sous la Troisième République en matière d'art étranger contemporain: l'exemple americain (1870-1940), " Bulletin de la Société de l'Histoire de l'Art français, 1993, p. 275, 296.

F. Cachin, Chefs d'oeuvre du Musée d'Orsay, Artabras, New York, Paris, Londres, 1994, p. 238;

Diane P. Fischer, ed., Paris 1900; the "American School" at the Universal Exposition, New Brunswick, Rutgers University Press, 1999, p. 14;

Augustus Saint-Gaudens 1848-1907: Un maître de la sculpture américaine, Paris, Editions Somogy, 1999, p. 108-110;

Robert Rosenblum, ed. 1900: Art at the Crossroads, Royal Academy of Arts, London (16 juin - 3 avril 2000); Solomon R. Guggenheim Museum, New York (18 mai - 13 septembre 2000), p. 315;